OVER STICHTING AL MAARIF
Stichting Al Maarif werd opgericht in 1990 voor en door Marokkaanse buurtbewoners van wat nu stadsdeel Oost/Watergraafsmeer is in Amsterdam. Doel van de stichting is om de emancipatie en integratie van de buurtbewoners te bevorderen. Dit doet men door het organiseren van een aantal verschillende activiteiten, ondermeer alfabetiserings lessen in de Nederlandse en Arabische taal. Beide soorten lessen worden twee keer per week gegeven. Een andere hoofdactiviteit van Al Maarif zijn lessen in de Arabische taal en cultuur voor kinderen, die in het weekend plaatsvinden. Daarnaast zijn er ook voor vrouwen wekelijks computerlessen, naailessen, gymlessen en kooklessen. Voor jongeren is er huiswerkbegeleiding en er zijn dagelijks sociale avonden voor mannen. Bezoekers kunnen bij Al Maarif terecht als zij hulp nodig hebben bij het lezen of vertalen van brieven, bij het invullen van formulieren of bij andere administratieve zaken. Als een bezoekers problemen heeft op persoonlijk, sociaal of financieel gebied en daar alleen niet uit komt, bijvoorbeeld bij moeilijkheden binnen het gezin, dan probeert Al Maarif daar passende hulp bij te zoeken. Zo kan de betreffende bezoeker in contact worden gebracht met professionele hulp van buiten en Al Maarif treedt dan op als bemiddelaar, legt de situatie uit en regelt de afspraken. Verder wordt er bij Al Maarif voorlichtingen gegeven, op het gebied van opvoeding en onderwijs van de kinderen, op medisch gebied, over maatschappelijk relevante onderwerpen en milieu educatie. Verder gaat het om scholing van de vrijwilligers. De voorlichting komt voor het grootste deel tot stand in samenwerking met andere organisaties en welzijninstellingen. Tenslotte organiseert Al Maarif een aantal keer per jaar uitstapjes en excursies, bijvoorbeeld naar verschillende soorten scholen van de kinderen, de bibliotheek of naar musea.
De bezoekers van Al Maarif zijn Marokkaanse vrouwen (ongeveer 80) en mannen (ongeveer 30) van de eerste generatie en jongeren en kinderen van de tweede generatie Marokkanen (ongeveer 200). Al Maarif bereikt een specifieke groep Marokkanen waar het om volwassenen gaat, namelijk mensen die in Marokko weinig of geen onderwijs hebben gehad en die geen aansluiting vinden bij algemene instellingen, zoals bijvoorbeeld ROC.
Al Maarif wordt gedragen door een groep van 35 mensen waarvan het grootste deel zich op vrijwillige basis inzet tegen een onkostenvergoeding. Ten eerste zijn er de vijf bestuursleden, namelijk de voorzitter, de secretaris, de penningmeester en twee bestuursleden. Zij zijn vanaf het begin bij Al Maarif betrokken, de voorzitter en de secretaris namen het initiatief om Al Maarif als stichting in het leven te roepen. Dan zijn er negentien leerkrachten en 2 hulpen voor de crèche, zij ontvangen een vrijwilligersvergoeding. Naast de vrijwilligers zijn er drie medewerkers die betaald bij Al Maarif werken, de administratief medewerkster en de twee beheerders.
Dat is niet van toepassing aangezien de stichting alleen met vrijwilligers werkt.
EEN VAN MIJN TAKEN BESCHRIJVEN
EEN VAN MIJN TAKEN BESCHRIJVEN
Wat ik heel vaak doe (3/4e dagdeel) is het presentielijst maken en bijhouden.
Elk maand voeg ik de nieuwkomers toe en haal ik de mensen weg van de lijst, die er niet meer komen. Ik verander de maand en voer de nieuwe datum in bij elke lerares.
Verder vraag ik of ze het maandelijkse bedrag mee hebben en dat verschild per les. Ik vink het aan als ze mee hebben, als ze het niet mee hebben nemen ze dat ook meestal de week erna mee. Voor naailes is dat bijvoorbeeld 5 euro per maand.
MEt Maria controleer ik de eigen bijdragen 1 keer per week, aan de hand van de database waarin ik alle gegevens invoer.
- 7 taallessen
- 2 kinderoppas
- 2 naailessen
Elk maand voeg ik de nieuwkomers toe en haal ik de mensen weg van de lijst, die er niet meer komen. Ik verander de maand en voer de nieuwe datum in bij elke lerares.
Verder vraag ik of ze het maandelijkse bedrag mee hebben en dat verschild per les. Ik vink het aan als ze mee hebben, als ze het niet mee hebben nemen ze dat ook meestal de week erna mee. Voor naailes is dat bijvoorbeeld 5 euro per maand.
MEt Maria controleer ik de eigen bijdragen 1 keer per week, aan de hand van de database waarin ik alle gegevens invoer.
- 7 taallessen
- 2 kinderoppas
- 2 naailessen
--
REISJE MAROKKO
Ik ben in de meivakantie voor 9 dagen naar Marokko geweest, vanaf 29 april tot 8 mei. Bij de stichting Ibno Khaldoun organiseerden ze voor de tweede keer een reisje voor de dames, omdat de eerste keer zo een succes was geworden! Er gingen 30 meisjes mee. De planning was om eerst naar Marrakech te gaan maar omdat er een dag daarvoor aanslag was gepleegd wilden ze de planning veranderen omdat ze dachten dat het nog te gevaarlijk was. Toen hebben ze geinformeerd met mensen hoe het eraan toe was en dat viel dus reuze mee. Uiteindelijk besloten ze dus om wel eerst naar Marrakech te gaan.
Het was een restaurantje met cafe waar de aanslag was.
Wij zijn naar heel mooie plekken geweest zoals Ifrane en het was echt gezellig, ook omdat ze meisjes aardig waren kon de groep goed met elkaar opschieten. Wij hebben ook plaatsen bezocht met een rijk culturele geschiedenis zoals:
- Moulay idriss dynastie
- De grote moskee in Casablanca
- Mausoleum koning Mohammed
- De ondergrondse enorme gevangenis in Meknes van ca. 200 jaar oud
- Graanopslag ca. 200 jaar oud in Meknes
- leerlooierij in Fez
- wintersport gebied Ifrane
- Moderne badplaats in Agadir
--
--
TUSSENGESPREK
Ik vertelde over de kledingmarkt van gisteren, dat het druk en gezellig was. De mensen nemen oude en nieuwe kleding mee die ze niet meer aandoen. Dat verkochten wij gisteren en het geld word ingezameld voor de weeskinderen in Marokko. De nieuwe kleding word wel meteen met de nieuwe knuffels aan de kant gezet zodat ze het mee kunnen nemen naar Marokko. Ik ga dit jaar ook mee met de tienergroep. Het is al de 2e keer dat ze het hebben georganiseerd, omdat er zoveel meisjes waren die ernaar vroegen is het vorig jaar een succes geworden en willen ze uiteraard ook dit jaar opnieuw organiseren. Het is in de meivakantie voor 10 dagen, en dan loop de dus met een groep bij de begeleiders. Je mag natuurlijk niet op je eigen houtje ergens naartoe gaan, dat doen we volgens het schema dat is gemaakt.
Meneer van den Berg vroeg ook of de 3 werkprocessen goed uitvoerbaar zijn (verzorgt de correspondentie, beheert de agenda, handelt telefoongesprekken af). Ik moet dus ook meer met de correspondentie doen omdat we dat nauwelijks hebben gedaan. Maria zei dat ze wel een kladje had waar ze van alles had opgeschreven en dat moest netjes worden uitgewerkt. Dus dat moet ik nog gaan doen.
Daarna heeft meneer van den Berg de beoordeling algemene competenties opgenoemd en Maria gaf antwoord welke cijfer ik ervoor kreeg. Dat ging wel goed alleen de kledingmarkt van gisteren daar zei Maria wel dat ik niet mee had geholpen met opruimen, wat ze dus niet goed vond. Daar moet ik dus beter opletten.
Als laatst hebben we het over de weblog gehad, we hebben afgesproken dat ik het binnen een week af zou hebben. Het zou al af moeten zijn voor de tussengesprek maar omdat ik het nog niet af had heb ik een week gekregen om het af te krijgen.
INTERVIEW
1. Welk bedrijf loop je stage?
Stichting Al Maarif.
2. Hoe groot is het bedrijf ?
Er zijn 5 lokalen en een kantoor, dus niet zo groot.
3. Zijn er meerdere filialen ?
Nee.
4. Waar zit het hoofdkantoor ?
Er is maar 1 kantoor, het is hier niet zo groot.
5. Hoeveel mensen werken er ?
22 vrijwilligers en 2 vaste krachten
6. Uit welke afdelingen bestaat het bedrijf ?
Administratie en school.
7. Wat is de naam van de afdeling waar jij stage loopt ?
Ik loop stage bij de administratieve kant.
8. Welke taken worden op deze afdeling uitgevoerd ?
- Deelnemers invoeren op de computer (database)
- Mappen in orde maken
- Etiketten aanmaken
- Telefoon opnemen
- Leerlingen bellen
- Formulieren invullen
- Formulieren maken in excel en word
- Brieven in enveloppen doen
- Emails lezen/sturen
- Printen en kopieeren
- Agenda beheren
- Inkomende post opschrijven op de lijst
- Meedenken/controleren over uitgaande brieven
- Voorraad bijhouden
- Organiseren reis Marokko
- Online bestellingen doen
9.De geschiedenis van het bedrijf.
Zoals boven omschreven bestaat het stichting 20 jaar. Zie boven.
10. Beschrijf uitgebreid één stagedag.
Ik begin s'ochtens met koffie en thee zetten omdat wij meestal met de leraressen praten voordat de lessen beginnen. Daarna begin ik met het lezen van emails van Al Maarif en kijk of er afspraken zijn. Meestal mail ik ook meteen terug als er om iets belangrijks wordt gevraagd. Af en toe komen er ook telefoontjes waar ze meestal Maria voor nodig hebben. Ik voer ook zelf telefoongesprekken uit o.a. reisje Marokko, uitnodigingen feesten of bijeenkomsten. In de ochtend kijk ik of er kinderen zijn bij de oppas en neem mijn presentielijst mee om op te schrijven hoeveel kinderen er zijn. Daarna haal ik meestal de boodschappen voor lunch. S'middags houden wij samen het archief bij en assisteer de beheerder bij invoeren van het weekend kinderen in de database. Regelmatig ben ik aanwezig bij een vergadering, bijvoorbeeld medewerksters vergadering. Daarna doe ik het nodige kopieer werk dat verschilt per dag, de ene keer is het veel en de andere keer is er bijna niks, bij voorbeeld grote stukken of jaarverslag bind ik boekjes in of niet alles aan elkaar. Dan schrijf ik de inkomende post digitaal in op Maria's computer. Ik let op de kantoorbenodigdheden en als ik merk dat het op is geef ik het door aan de beheerder.
Als extra maak ik regelmatig rooster en tabellen in excel, ik houd per maand de lijst bij en verander de nummers en adressen:
- Marokko lijst
- Rooster voor het jaarverlag
- Medewerkers adressenlijst
Bezoekers bied ik koffie en thee aan en ruim voor ik wegga de keuken op en help Maria altijd met afsluiten.
Dan is het al tijd om naar huis te gaan.
11. Wat zijn je werktijden ?
Van half 10 tot half 5.
12. Hoe is het geregeld met de pauzes ?
Ik heb meetal half 1 pauze voor een half uurtje en daarna mag ik
tussendoor wel wat eten en drinken als ik honger/dorst heb.
13. Welke werkzaamheden voer je uit ?
Zie vraag 8.
14. Heb je al vaste taken ?
Nee meestal heb ik verschillende taken, en af en toe doe ik wel
hetzelfde.
15. Zijn er werkzaamheden die je echt iedere dag uitvoert ?
Ja zoals de agenda beheren en telefoon opnemen is iets wat ik altijd
elke dag doe en de rest bij vraag 8 is ook ongeveer wat ik bijna altijd
doe.
16. Beschrijf in het kort de werkzaamheden van de mensen die op jouw afdeling werken.
leraressen Nederlandse en Arabische taallessen door vrijwillige docenten
met hoog opleidingsniveau.
17. Wat voor werkzaamheden voeren je medecollega's uit ?
Les geven (Arabische en Nederlands).
18. Moet je werkzaamheden voor hen uitvoeren ?
Nee alleen voor mijn stagebegeleider
18. Hoe gaat het op je stage ? Ben je tevreden ?
Ik vind het hartstikke leuk op mijn stage, Maria mijn stagebegeleider
legt alles goed uit dus ik ben tevreden. Toen Maria ziek was kon ik weinig doen omdat de internet eruit lag door verandering van provider, dat was vervelend en saai.
Conclusie
Het is belangrijk prioriteiten te stellen en sommige dingen moeten echt voor een bepaald uur af. Ik heb ook gemerkt dat de planning die we maken van wat we die dag willen doen lang niet altijd uit komt omdat dan er onverwachte dingen tussendoor komen.
-
VRAGEN AAN DE STAGEBEGELEIDER
1. Heeft het bedrijf vaker stagiares?
Ja, per jaar krijgen we 2 stagiare's voor half jaar en 2 a 3 extra
voor snuffelstage.
2. En van welke opleidingen?
Administratieve en secretarieel en marketing en communicatie
3. Welke diploma heb je nodig om bij dit bedrijf te kunnen werken?
Ofwel lerarenopleiding en hier hbo management en administratief niveau 4.
4. Welke opleiding heeft de praktijkbegeleider gevolgd?
Directiesecretaresse
5. Welke werkervaring heeft je praktijkbegeleider?
Directiesecretaresse en Officemanager bij bedrijven bij binnen en
buitenland
6. Hoelang werkt je praktijkbegeleider al bij dit bedrijf?
7 jaar vanaf 2004.
7. Onder welke CAO valt het bedrijf?
N.v.t.
8. Waar kan je informatie vinden over die CAO?
N.v.t.
9. Wat is je startsalaris als je later in dit bedrijf zou gaan werken?
word door de gemeente betaald en de rest zijn vrijwilligers.
10. Hoeveel vakantiedagen heb je als werknemer?
158 uren.
11. Hebben de werknemers binnen dit bedrijf een ''auto van de zaak'' ?
Nee, dat hebben ze niet.
12. Bestaat er zoiets als 13e maand?
Nee, ook niet.
13. Wat is het cursusaanbod op het werk? en wie betaald die cursus of training?
Cursusaanbod is Arabische en Nederlandse taal en naailessen word
gesubsidieerd door stadsdeel met eigen bijdrage van de deelnemers.
MENING VAN STAGEBEGELEIDER
Al Maarif is een klein bedrijfje waar het soms hectisch is en soms heel rustig. Het is een stichting waar de mensen er werken zich echt er thuis moeten voelen en lang niet iedereen past erin. Maryam voelde zich vanaf de eerste dag al thuis hier en de dames waren blij met haar. Zij doet haar werk over het algemeen uitstekend! Het is jammer dat haar stagetijd zo snel voorbij is gegaan. Van ons zou ze terug mogen komen maar dat kan nu eenmaal niet. Gezien haar inzet denken wij dat het volgend bedrijf dat zij terechtkomt ook blij met haar zal zijn.
Maria