Beschrijf het bedrijf en de afdeling.
1.Welk bedrijf loop je stage?
Buurtcentrum de Poelenburcht
2.Hoe groot is het bedrijf ?
Heel groot want er zijn meerdere locaties
3.Zijn er meerdere filialen ?
Ja, er zijn meerdere locaties
4.Waar zit het hoofdkantoor ?
In Jufferstraat 4, 1508 GE Zaandam
5.Hoeveel mensen werken er ?
ongeveer 265 professionals en bijna 1000 vrijwilligers
6.Uit welke afdelingen bestaat het bedrijf ?
Buurtcentrum de Poelenburcht
2.Hoe groot is het bedrijf ?
Heel groot want er zijn meerdere locaties
3.Zijn er meerdere filialen ?
Ja, er zijn meerdere locaties
4.Waar zit het hoofdkantoor ?
In Jufferstraat 4, 1508 GE Zaandam
5.Hoeveel mensen werken er ?
ongeveer 265 professionals en bijna 1000 vrijwilligers
6.Uit welke afdelingen bestaat het bedrijf ?
7.Wat is de naam van de afdeling waar jij stage loopt ?
Ik loop stage bij de administratieve kant.
8.Welke taken worden op deze afdeling uitgevoerd ?
- Deelnemers invoeren op de computer
- mappen in orde maken
- etiketten aanmaken
- telefoon opnemen
- organisaties bellen
- formulieren invullen
- brieven in enveloppen doen
9.Beschrijf de geschiedenis van het bedrijf.
Welsaen is in 1988 ontstaan uit een fusie van vijf instellingen voor sociaal cultureel werk. Later volgden nog kleinere fusies zoals met het Ondersteuningsinstituut (samenlevingsopbouw) en kleine stichtingen voor speelzaalwerk en jongerenwerk. Welsaen verrichte van het begin af aan buurthuiswerk in de wijken van Zaanstad. In de meeste buurthuizen waren toen al speelzalen aanwezig en vanuit een aantal buurthuizen werd ook jongerenwerk en opbouwwerk uitgevoerd.
Per buurthuis was aanvankelijk een teamleider die leiding gaf aan het werk van de beroepskrachten voor de wijk waar het buurthuis stond. In elke wijk was minimaal een buurthuis.
Door bezuinigingen in de negentiger jaren is het aantal buurthuizen afgenomen. Toen vond ook een verschuiving plaats: vanwege de bezuinigingen werd minder ingezet op basisaanbod (ontmoetingsactiviteiten en recreatie) en meer op specifiek aanbod.
In 2000 wijzigde de organisatie van de stichting sterk. In plaats van de regiogebieden als spil van uitvoering werd de dienstverlening centraal gesteld. Er werden drie productgroepen gevormd: Buurtcentra, Jeugd & Opvoeding en Participatie & Leefbaarheid.
Door de nieuwe organisatiestructuur werd samenwerking met partners op het gebied van lokaal sociaal beleid vergemakkelijkt. Steeds meer projecten werden in samenwerking met diverse maatschappelijke organisaties uitgevoerd. Ook gingen andere organisaties, met name woningcorporaties en het onderwijs, over tot inkoop van dienstverlening van Welsaen. De gemeente bleef echter verreweg de grootste financier. Vanaf die tijd wordt de dienstverlening voor de gemeente en andere organisaties vastgelegd in resultaatgerichte budgetcontracten.
Sinds de negentiger jaren is de dienstverlening meer vraaggericht geworden. De vraag van de klant is binnen de kaders, die met name de gemeente aangeeft, uitgangspunt geworden. De vraag wordt wel getoetst aan de missie van de Welsaen.
De veranderingen in de maatschappij brengen met zich mee dat meer dan vroeger het versterken van de afgenomen sociale samenhang, de participatie bij leefbaarheidvraagstukken en de integratie van mensen uit verschillende culturen centraal zijn komen te staan.
Werd het werk in de beginjaren nog bijna geheel in buurtcentra uitgevoerd; tegenwoordig wordt het op diverse andere locaties uitgevoerd zoals in scholen en verzorgingstehuizen.
Sinds 1998 verricht Welsaen ook welzijnswerk in andere gemeenten in de regio Zaanstreek-Waterland.
In oktober 2005 is de organisatiestructuur nogmaals aangepast. Dit is gedaan omdat Welsaen strategisch wil inspelen op de maatschappelijke visie die snel verandert en op het nieuwe welzijnsbeleid van de overheid.
10.Beschrijf uitgebreid één stagedag.
Ik moet 9 uur op stage aanwezig zijn, meestal drinken we eerst koffie/thee een kwartiertje. Daarna ga ik aan de slag met het invoeren van de nieuwe deelnemers en de coaches op de computer. Meestal doe ik een hele map, dus dat duurt wel even met alle gegevens in te voeren en te koppelen. Om half 1 neem ik dan meestal half uur pauze en ga daarna verder.
Nadat ik klaar ben met het invoeren maak ik mappen aan en doe er formulieren in die ik dan diezelfde dag allemaal 5x heb gekopieerd. Ik sorteer ze, maak er gaatjes in en stop ze dan in de mappen. Meestal is dat wat ik in 1 dag doe maar als ik dan ietsje vroeg klaar ben heeft ze altijd wel wat anders voor me om te doen, dus ik verveel me nooitt.!
Nadat ik klaar ben met het invoeren maak ik mappen aan en doe er formulieren in die ik dan diezelfde dag allemaal 5x heb gekopieerd. Ik sorteer ze, maak er gaatjes in en stop ze dan in de mappen. Meestal is dat wat ik in 1 dag doe maar als ik dan ietsje vroeg klaar ben heeft ze altijd wel wat anders voor me om te doen, dus ik verveel me nooitt.!
11.Wat zijn je werktijden ?
Van 9 tot 5 uur.
12.Hoe is het geregeld met de pauzes ?
Ik heb meetal half 1 pauze voor 3 kwartier en daarna mag k tussendoor wel wat eten en drinken als ik honger/dorst heb.
13.Welke werkzaamheden voer je uit ?
- Clienten ontvangen
- Formulieren invullen
- Mappen aanmaken en sorteren
- Nieuwe coaches en jongeren toevoegen aan het bestand
- Gesprekken voeren met de cliënten
- Printen en kopiëren
- Clienten opbellen
14.Heb je al vaste taken ?
Nee, ik heb meestal verschillende taken,
Van 9 tot 5 uur.
12.Hoe is het geregeld met de pauzes ?
Ik heb meetal half 1 pauze voor 3 kwartier en daarna mag k tussendoor wel wat eten en drinken als ik honger/dorst heb.
13.Welke werkzaamheden voer je uit ?
- Clienten ontvangen
- Formulieren invullen
- Mappen aanmaken en sorteren
- Nieuwe coaches en jongeren toevoegen aan het bestand
- Gesprekken voeren met de cliënten
- Printen en kopiëren
- Clienten opbellen
14.Heb je al vaste taken ?
Nee, ik heb meestal verschillende taken,
maar wat ik wel vaak doe is het gegevens van een cliënt invoeren in het bestand.
15.Zijn er werkzaamheden die je echt iedere dag uitvoert ?
Zie boven.
16.Beschrijf in het kort de werkzaamheden van de mensen die op jouw afdeling werken.
Achter de bar staan
Gesprek met de cliënten
17.Wat voor werkzaamheden voeren je medecollega's uit ?
15.Zijn er werkzaamheden die je echt iedere dag uitvoert ?
Zie boven.
16.Beschrijf in het kort de werkzaamheden van de mensen die op jouw afdeling werken.
Achter de bar staan
Gesprek met de cliënten
17.Wat voor werkzaamheden voeren je medecollega's uit ?
(moet je werkzaamheden voor hen uitvoeren) ?
Ik help ze meestal als ze ergens geholpen willen worden met bijv. kopiëren van een stapel papieren waar ze geen tijd voor hebben. Of cliënten opbellen, gesprek met de cliënten. Post in behandeling nemen, email sturen naar de cliënten of telefoon opnemen.
18.Hoe gaat het op je stage ? Ben je tevreden ?
Ik heb het erg leuk op mijn stage, mijn collega’s zijn erg aardig en helpen me als ik iets niet begrijp. Mijn stagebegeleider is ook aardig, ze helpt me meestal met de werkzaamheden die ik moeilijk vind.
Ik help ze meestal als ze ergens geholpen willen worden met bijv. kopiëren van een stapel papieren waar ze geen tijd voor hebben. Of cliënten opbellen, gesprek met de cliënten. Post in behandeling nemen, email sturen naar de cliënten of telefoon opnemen.
18.Hoe gaat het op je stage ? Ben je tevreden ?
Ik heb het erg leuk op mijn stage, mijn collega’s zijn erg aardig en helpen me als ik iets niet begrijp. Mijn stagebegeleider is ook aardig, ze helpt me meestal met de werkzaamheden die ik moeilijk vind.
-------------------------------------
Links: Neriman, Rechts: Emine (Stagebegeleider)
Aantal vragen aan de stagebegeleider:
1.Heeft het bedrijf vaker stagiares?
Ja, er komen hier heel vaak stagiares en dan meestal voor een lange periode.
2.En van welke opleidingen?
Van de administratieve opleiding, ze komen vaak van Regio College.
3.Welke diploma heb je nodig om bij dit bedrijf te kunnen werken?
Minimaal MBO diploma.
4.Welke opleiding heeft de praktijkbegeleider gevolgd?
HBO- maatschappelijke dienstverlening- Emine
MBO-sociale dienstverlening-Neriman
5.Welke werkervaring heeft je praktijkbegeleider?
-Kappersopleiding (9 jaar lang)
-Administratieve werk -Schoonmaakwerk
6.Hoelang werkt je praktijkbegeleider al bij dit bedrijf?
1.Heeft het bedrijf vaker stagiares?
Ja, er komen hier heel vaak stagiares en dan meestal voor een lange periode.
2.En van welke opleidingen?
Van de administratieve opleiding, ze komen vaak van Regio College.
3.Welke diploma heb je nodig om bij dit bedrijf te kunnen werken?
Minimaal MBO diploma.
4.Welke opleiding heeft de praktijkbegeleider gevolgd?
HBO- maatschappelijke dienstverlening- Emine
MBO-sociale dienstverlening-Neriman
5.Welke werkervaring heeft je praktijkbegeleider?
-Kappersopleiding (9 jaar lang)
-Administratieve werk -Schoonmaakwerk
6.Hoelang werkt je praktijkbegeleider al bij dit bedrijf?
Ik werk nu 14 jaar al bij Welsaen
7.Onder welke CAO valt het bedrijf?
Welzijn
8.Waar kan je informatie vinden over die CAO?
bij de website van welsaen of via het vakbond.
9.Wat is je startsalaris als je later in dit bedrijf zou gaan werken?
€500
10.Hoeveel vakantiedagen heb je als werknemer?
5 weken op jaarbasis, en die kan je dus nemen wanneer je wilt.
11.Hebben de werknemers binnen dit bedrijf een ''auto van de zaak'' ?
Nee, dat hebben ze niet.
12.Bestaat er zoiets als 13e maand?
Nee dat hebben ze hier niet.
13.Wat is het cursusaanbod op het werk? en wie betaald die cursus of training?
Extra taal ondersteuning, bijscholing, cursus over nieuwe ontwikkelingen.
De werkgever betaalt het.
7.Onder welke CAO valt het bedrijf?
Welzijn
8.Waar kan je informatie vinden over die CAO?
bij de website van welsaen of via het vakbond.
9.Wat is je startsalaris als je later in dit bedrijf zou gaan werken?
€500
10.Hoeveel vakantiedagen heb je als werknemer?
5 weken op jaarbasis, en die kan je dus nemen wanneer je wilt.
11.Hebben de werknemers binnen dit bedrijf een ''auto van de zaak'' ?
Nee, dat hebben ze niet.
12.Bestaat er zoiets als 13e maand?
Nee dat hebben ze hier niet.
13.Wat is het cursusaanbod op het werk? en wie betaald die cursus of training?
Extra taal ondersteuning, bijscholing, cursus over nieuwe ontwikkelingen.
De werkgever betaalt het.